Bij afwezigheid van beide verslaggevers, hieronder het verslag van Bart Nijstad van de Stentor.

Op bezoek in Hardenberg bij oud club genoot Harold Muis, met een gehavende selectie, geen van der Veen, Smit, Snippe, Mulder en met Kampman en Luisman half inzetbaar. Hardenberg’85 en Bruchterveld spelen in de ‘buurtbuscompetitie’, zoals ze dat in Bruchterveld noemen. Anderen hebben de competitie gedoopt als de Hardenbergse Bundesliga. Wat wil je ook, 8 van de 12 clubs in de vierde klasse D komen uit de gemeente Hardenberg.

In derby nummer zoveel brouwen de ploegen er niet veel van. ,,Volgens mij spelen ze allemaal in hetzelfde tenue’’, zegt een toeschouwer. Het doet pijn aan de ogen. Beide doelmannen hebben amper wat te doen. Tim Pekkeriet van Hardenberg krijgt pas na een half uur een schotje op doel te verwerken.

In de tweede helft is er wat meer strijd te zien. Waar iedereen rekening houdt met een Frits van Turenhout-uitslag – een echte nul-nul – denkt Jansonius daar op de valreep anders over.

Bruchterveld-aanvaller Op de Haar (32) baalt daardoor als een stekker. De verloren zoon is na een jaartje in het tweede team weer teruggekeerd bij de hoofdmacht. De spits had er even genoeg van, nadat zijn moeder was overleden. ,,Mijn vader had ik in mijn jeugd al verloren, dus ik zat niet lekker in mijn vel. Het leek me wel wat om samen met mijn broertje in het tweede te spelen. Toch ging het weer kriebelen. Toen ik mij weer beter voelde heb ik me weer gemeld bij het eerste. Ik heb eerst een goed gesprek met de nieuwe trainer gehad, het voelde meteen ook weer fijn.”

Gangmaker en sfeermaker

Trainer Arjan Eshuis is blij met hem, maar ook zijn medespelers zijn vol lof over Op de Haar. Julian Smit, die met een knieblessure langs de lijn staat, verbergt zijn waardering niet. ,,Hij is echt een gangmaker en sfeermaker in de groep. Het is vaak lachen met hem. Hij scoort ook makkelijk, want wat heeft hij meegedaan? Twee keer twintig minuten, en dan twee doelpunten maken. Dan kun je wel wat.”

In Hardenberg krijgt Op de Haar na een uur het teken dat hij warm moet gaan lopen. Langs de kant lopend houdt hij zijn medespelers in de gaten. Wanneer Milan Veneman een dot van een kans om zeep helpt en even later aarzelt, laat de spits zich meteen zich horen. ,,Trap toch op de goal. Niet twijfelen, haal die poot eens aan.”

Na 73 minuten mag hij het veld in. Op de Haar valt op. Hij wil de bal hebben en laat na vijf minuten zijn klasse zien. Op de middenlijn schermt hij de bal prima af en met buitenkantje links stuurt hij Niek op ’t Ende prima weg. Maar Op de Haar komt niet nadrukkelijk in het stuk voor. De tegenstanders weten natuurlijk ook dat ze een man van zijn kaliber geen schietkans moeten heven op 20 meter van het doel.

Staphorst en HZVV

Op de Haar speelt al heel zijn leven bij de dorpsclub. Na 13 jaar in het eerste elftal staat de teller op 118 goals in competitieverband. ,,Toen ik een jaar of 25 was hadden Staphorst en HZVV wel belangstelling. Ik vond het alleen altijd fijn om in mijn eigen dorp te spelen. Nu we een jonge groep hebben vind ik het leuk om daar onderdeel van te zijn. Ik wil spelers beter maken met mijn ervaring. Ik eis ook geen basisplaats, misschien ben ik over een maand of twee pas zover dat ik een hele wedstrijd kan spelen. Nu kan ik dat nog niet.”

Op de Haar staat bekend om zijn harde schoten, met de linkervoet. Knallen waarbij de keeper de bal alleen maar hoort, en niet ziet.

En ook strafschoppen zijn geen probleem, zo bleek twee weken geleden tegen Avereest. Nog een reden waarom trainer Eshuis met hem wegloopt. ,,Ik vond dat klasse van hem. Ik neem die strafschop wel, zei hij. Hij nam de verantwoordelijkheid en knalde hem ook prima binnen. Hij twijfelde geen moment. Ik ben ontzettend blij met hem en ik denk dat Bruchterveld nog veel plezier van hem zal hebben.”

Volgende week de thuiswedstrijd tegen koploper Voorwaarts, opnieuw een kans voor de Tricolores om voor de eerste overwinning te gaan, kom de ploeg aanmoedigen vanaf 14.30 uur op Sportpark de Noppenweide.

BS (combi -verslag Bert Smit en Bart Nijstad).